loading...
akhbar tecnolozh4
saqar بازدید : 43 سه شنبه 27 خرداد 1399 نظرات (0)

بزرگ‌ترین اتفاقی که طی یک دهه گذشته در صنعت موسیقی روی عدل این بود که سرانجام با دنیای فناوری سازش کرد. صنعت بازرگانی موسیقی، سرانجام در سنه ۲۰۲۰ پس از یک دهه کشمکش، با اینترنت آشتی کرد. در دنیای بازرگانی موسیقی، صنعت پخش یا استریم آنلاین به تازگی رونق گرفته و توانسته همتایان فیزیکی یا دیجیتالی خویش را ساحل بزند. اگر بخواهیم فردی را در این حوزه شناسایی کنیم که اطلاعات کامل دوجانبه در مقوله هنر و تکنولوژی داشته باشد، بی‌شک آن شخص جیمی آیوین خواهد بود. جیمی آیوین (Jimmy Iovine) تهیه‌کننده و مدیر فعال صنعت ضبط و توزیع موسیقی بود که توانست در پیشه خود تغییر ابهت برپایی کند. وی به به اتفاق شریکش، دکتر دِره (Dr. Dre) در سال ۲۰۱۴ کمپانی معتبرخود BEATS (شرکت الکترونیک بیتز) را به اپل به مبلغ ۳ میلیارد دلار فروخت و همچنین به شکل‌گیری سرویس اپل موزیک کمک کرد. اپل موزیک، سرویس اختصاصی اپل در پهنه بازار استریمینگ و توزیع آنلاین است و امروز بیش از ۶۰ میلیون مشترک دارد.

 

 

 

جیمی آیوین کار خویش را با کار و جنبش در کمپانی ضبط و توزیع موسیقی پیش درآمد کرد و بعد از یک دهه فعالیت، از سِمت خود در اپل بازنشسته شد. آیوین شرکت Interscope را در سنه ۱۹۹۰ پایه‌گذاری کرد و تا قبل از ترک این کمپانی ضبط و نشر یادبود ها موسیقی در سنه ۲۰۱۴، مدیریت آن را بر عهده داشت. وی همیشه احد از پیگیرترین تماشاچیان جنگ بین صنعت سرگرمی و سیلیکون ولی (تقابل بین صنعت سنتی سرگرمی- نمایش و قطب امروزین پهنه تکنولوژی) بود. جنگی که مایه شد برخی از نخستین بازیگران صنعت فناوری فعال در این عرصه – مشابه Napster – حتی پس از حضوری موفق از بازار کناره بروند. آیوین ۶۶ ساله حال که از کمپانی اپل بازنشسته شده است. وی می‌گوید خود رابه‌صورت کامل وقف پروژه‌هایی مشابه XQ Institute کرده بود. XQ Institute، یک بنیاد-نهاد-سازمان آموزشی است که بدست Laurene Powell Jobs، همسر موسس فقید اپل، استیو جابز، مدیریت می‌شود. آیوین در ماه دسامبر گذشته، از شیوه گذار خود از استودیو به سیلیکون اما و پیوستگی در هم پیچیده صنعت‌های موسیقی و فناوری طی یک دهه گذشته سخن گفت. وی معتقد است که به لطف هستی شبکه‌های اجتماعی، هنرمندان اکنون که زیاد قدرتمند‌تر از گذشته شده‌اند.

 

 

 

در ادامه بخش‌‌هایی از مصاحبه ماه ماضی آیوین را می‌خوانید.

 

 

 

 در سال ۲۰۱۰، شما هنوز در کمپانی Interscope بودید، جایی که با هنرمندان سرشناسی مشارکت می‌کردید. شما همچنین، همزمان کمپانی بیتز را نیز مدیریت می‌کردید. طی چهار سال، شما این کمپانی را ترک کردید و امتیاز بیتز را به اپل فروختید. چرا این گذرگاه را برگزیدن کردید؟

 

دورانی که شما متعلق به گفتگو می‌کنید، در واقع به ۲۰ سنه قبل مربوط می‌شود. من شرکت Napster و نیرو تکنولوژی جدیدش را می‌دیدم و همان جا فهمیدم که باید تغییر مسیر بدهیم. بدون تکنولوژی، شرکت‌های ضبط و پخش موسیقی، آینده‌ای نخواهند داشت.

 

 

 

مدتی بعد با برخی از فعالان حوزه فناوری آشنا شدم همانند استیو جابز و Eddy Cue از شرکت اپل و فهمیدم که باید برای بقای Interscope، همکاری خود را با این اشخاص اغلب کنم.

 

 

 

البته از برخی هنرمندان کبیر نیز چیزهای زیادی یاد گرفتم مثلا دکتر دِره که یک کمال‌گراست و یکی از بزرگ‌ترین تهیه‌کنندگان موسیقی در عصر امروزی محسوب می‌شود. خیلی زود با ساز و برگ جدیدی آشنا شدیم که دودمان جدید از طریق آنها موسیقی را تعقیب می‌کردند و همین‌جا بود که شرکت Beats پایه‌ریزی شد. البته گاهی استیوجابز به من گوشزد می‌کرد که باید به سمت فرآوری سخت‌افزار بروم و من هم عمل کردم.

 

 

 

 با جنبش به سمت صنعت تکنولوژی، چه چیزهایی یاد گرفتید؟

 

من پیشه خودم را همنشین داشتم، نمی‌خواستم به سمت دامنه دیگری بروم. دائم فکر می‌کردم فناوری باید ملت را با شیوه‌های منحصر به فردی برای گوش دادن به موسیقی آشنا کند اما بعدا به این نتیجه رسیدم که این دو صنعت، در کنار یکدیگر به تکامل می‌رسند و جدا از هم نیستند.

 

 

 

هر دو حوزه، زبان مخصوص خویش را دارند. تولیدکنندگان درونمایه نمی‌دانند که تکنولوژی به راستی می‌خواهد چه چیزی بسازد و مهندسان حوزه فناوری نیز شیوه‌های منحصر به فرد خویش را برای حل و فصل دشواری ها دارند. مثلا در حال حاضر سیستم‌های پخش آنلاین استریمینگ، مشکلات ویژه خویش را دارد، همین‌طور صنعت موسیقی ولی این انگیزه نمی‌شود که این مشکلات در آینده نیز باقی بمانند. فعالان دو پهنه شیوه‌های متفاوتی برای تصادف با مشکلات اتخاذ می‌کنند اما قصد  نزدیک  مشترک است.

 

 

 

 به نظر شما مشکلات مربوط به سرویس‌های توزیع استریم موسیقی در آینده چه خواهد بود؟

 

محدودیت‌ها. سیستم توزیع آنلاین یا استریمینگ ارزیابی نمی‌کند و کیفیت درونمایه برایش در نخستینگی پیمان ندارد. در نتفلیکس هرچه تعداد مشترکان اغلب باشد، هزینه‌های شما نیز کمتر است. ولی در سرویس‌های توزیع موسیقی، هزینه‌ها به دنبال شما می‌آید.

 

 

 

به سرویس‌های فعلی استریم فیلم دقت کنید که با هم چقدر تفاوت دارند. مثلا سرویس دیزنی، هیچ چیزی غیر از محتوای اصلی ارائه نمی‌دهد. نتفلیکس هم خودش تولیدکننده محتواست. اما سرویس‌های استریم موسیقی همه شبیه هم هستند و مشکل همین جاست.

 

 

 

این مساله باعث می‌شود که پدیده کالاگرایی رونق یافته و جنگ بر سر قیمت‌ها در بگیرد. یعنی سرویس‌های متعدد، صرفا بر راز بها با یکدیگر رقابت دارند و کاربران به راحتی می‌توانند مطلب مدنظر خود را با قیمت کمتر در سرویس مثل دیگر بیابند.

 

 

حل نمونه سوالات امتحانات نهایی

دسترسی به طبیب متخصص درهر موعد ومکان

 

یک مطلب سایر را نیز بگویم. کاری که دنیل اِک با اسپاتیفای کرد، خارق‌العاده بود. من در جریان معاملاتی که سپریدن می‌داد بودم، معاملاتی که هر شرکتی آرزوی امضا کردنش را داشت.

 

 

 

دستاوردی که از راه نبوغ اِک خلق شد، توانست تغییر بزرگی در دامنه استریم موسیقی برپایی کند.

 

 

 

 وقتی به ۲۰ سنه گذشته صنعت موسیقی نگاه می‌کنید، به‌نظر شما مشکلات این صنعت الی چه اندازه حل شده است؟

 

پیشرفت‌های زیادی طی این مدت در این دامنه به‌دست آمده اما راه طولانی در پیش است. اگر همچنان در کمپانی Interscope بودم، چندین نگرانی داشتم از آنگونه نگران این بودم که ارتباط مستقیم با مشتریانم ندارم، ارتباطی که هنرمندان یا پلت‌فرم‌های توزیع موسیقی دارند. این دستاورد ابهت محسوب می‌شود.

 

 

 

 آینده صنعت ضبط و توزیع موسیقی چه خواهد شد؟

 

هنرمندان امروز ابزارهایی در پسندیدن دارند که قبلا در دسترس نبوده و زیاد تاثیر‌گذار است (اشاره به شبکه‌های اجتماعی). «ارتباط مستقیم» با تماشاچیان، طرفداران و مخاطبان که به سادگی و بدون دردسر ایجاد می‌شود. به لطف هستی شبکه‌های اجتماعی و اینترنت، اکنون هر شخصی می‌تواند یادگارها خود را در معرض دیده شدن پیمان دهد و با رونق اخذ و شناخته شدن یادگارها خود، باره توجه شرکت‌های کبیر توزیع یا استریم موسیقی پیمان گیرد.

 

 

 

 راز داشتن سابقه‌ای موفق برای یک هنرمند امروزی چیست؟

 

کیفیت؛ در هر چیزی که سپریدن می‌شود. کیفیت باید در اولویت پیمان گیرد، نه سرعت. سرعت در این حرفه، در جذب گذرا بازار تاثیر دارد ولی می‌توان تاثیر اغلب و دائمی‌تری در این صنعت ایجاد کرد. به قول دکتر دِره، در حال آماده کمیت بر کیفیت یادگارها ترجیح مکشوف است. اما این پیشه در صنعت موسیقی ماندگاری نداشته و موقت است. باید مراقب کیفیت هنر ارائه شده باشیم.

منبع:  https://www.beytoote.com/news/cultural-news/enews4073051.html

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • پیوندهای روزانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 230
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 26
  • آی پی دیروز : 11
  • بازدید امروز : 31
  • باردید دیروز : 14
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 97
  • بازدید ماه : 672
  • بازدید سال : 4,816
  • بازدید کلی : 16,241