loading...
akhbar tecnolozh4
saqar بازدید : 49 یکشنبه 11 اسفند 1398 نظرات (0)

تا کنون پنج بار بازاریابی در سنه های پیش توسط مجلس بازاریابی آمریکا تعریف شده است که از سنه 1935 میلادی آغاز شده تا به اکنون می رسد. در این قسمت از نوشتار می خواهیم در مورد تعریف بازاریابی به صورت ریزبین و تمرکز بر واژه های برپایی شده در تعریف هر بازاریابی تمرکز نماییم و سپس گونه ها روش های بازاریابی را به طور کم و سودمند در گزین کردن شما قرار دهیم که هر طریق را به مد نظر و بنا به سلیقه استفاده کنید و آنچه زیاد مهم است جلب خوشنودی مشتری است. تعریف بازاریابی

 

تعریف بازاریابی در سال 1935

در سنه 1935 میلادی بازاریابی را این نوع تعریف کردند که، بازاریابی انجام تکاپو و پیشه در فضایی که کسب و کار وجود دارد که کالا را از تولیدکننده گرفته و به مصرف کننده برساند.

پس از سرانجام جنگ جهانی اول در سنه 1918، و آغاز جنگ جهانی  در سال 1939 به انگیزه کمبود امکانات و رونق اخذ کالاهای صنعتی در واقع این سال ها را می نا به سال فرآوری صنعتی در جهان نامید، بعد بخش عمده بازار مربوط به کارخانه ها و صنایع می شد و تعریف بازاریابی در سنه 1935 نیز اغلب در باره صنایع و کارخانجات بوده است که محصولی را که تولید می شده بتوانند مستقیما به دست مصرف کننده برسانند.

 

تعریف بازاریابی در سنه 1985

پس از سنه هایی که از جنگ گذشت و تقریبا  تمامی کشورها به تسکین نسبی رسیدند انجمن بازاریابی آمریکا تعریف جدیدتری را برای بازاریابی ارائه کرد، بازاریابی را به عنوان وظایف یک سازمان تلقی کرد و مجموعه فرایندهای فرآوری یک ارزش و اطلاع رسانی و تحویل این ارزش به مشتریان را به عنوان تعریف در سال 1985 میلادی ارائه داد، وانگهی مدیریت بستگی با مشتری را در نخستینگی پیمان دیتا که به نفع سازمان نیز باشد.

 

آنچه از این دو تعریف برداشت می شود اهمیت ارزش و ارزش آفرینی است که می توانید درک کنید که امکانات کم و بیش نسبت به سال 1935 میلادی بیشتر شده و افراد زیادتری در این گویه در حال چشم وهمچشمی با یکدیگر هستند و بازاریابی جایگاه پیدا کرده است. نکته زیاد مهم دیگری که از این دو تعریف استحصال می شود بکار بردن اصطلاح مشتری به جای مصرف کننده است و آگاهی رسانی و تحویل ارزش هم به معنای پیوستگی با مشتری می باشد.

 

تعریف بازاریابی در سال 2004

همانطور که میدانید سنه 2000 میلادی به بعد، سال فناوری نامیده شده است و همگی افراد در جهان به اندیشه خلق ایده و خلاقیت می باشند. در سال 2004 میلادی مجلس بازاریابی تعریف دیگری برای بازاریابی ارائه داد که از این مفهوم کلی نیز در تعریف خویش ارائه کرده است که به قرار زیر است:

 

بازاریابی باید بر اساس اهداف فردی و سازمانی بنا شود، و به کلیه فرآیندها و برنامه ریزی به هدف شکل گیری، بها گذاری و پخش ایده ها و گونه ها باشد.

 

همانطور که پیش بینی کرده بودیم تنها نکته اصلی در تعریف بازاریابی در سال 2004 همین کلمه ایده و خلاقیت است که می تواند مایه رشد این سلسله در این سنه شود. دومین نکته در این تعریف استفاده از شکل گیری به جای کلمه تولید است و قیمت گذاری هم به تعریف بازاریابی اضافه شده است. همانطور که میدانید ایده برابر با پیشرفت در صنایع و علوم است که نیازمندی تمام جوامع بشری به ایده های نو می باشد پس بسیار مهم است که کلمه ایده در فضای مارکتینگ راه پیدا کند و نتیجه مطلوبی نیز برپایی خواهد کرد.

 

آخرین تعریف بازاریابی

تعریف بازاریابی در سنه 2013

در کل آنچه در تعریف بازاریابی نقش دارد همان تعریف کلی تولید و عرضه به مشتری است و در این بین چند کلمه مهم در تعاریف هر ساله گنجانده می شود که باید به آن دقت کنید و آن را سرلوحه پیشه خود قرار دهید.

 

بازاریابی به مجموعه اقداماتی که به خلق، کسب اطلاع، تحویل و پیشنهادها مربوطند. در این تعریف اصطلاح پیشنهاد آمده است که اصلی ترین کلمه در بازاریابی در سنه 2013 میلادی است.

 

تعریف بازاریابی کاتلر

آقای فلیپ کاتلر از اساتید برجسته در مقوله بازاریابی مدرن می باشد، این آموزگار بزرگ در این گویه صدها مقاله و چندین جلد کتاب منتشر کرده است که به دلیل ارزشمند بودن این نوشته به زبان های گوناگون ترجمه شده است.

 

کاتلر مفهوم بازاریابی را بسیار ساده می داند اما در مقابل اجرا و عمل کردن به آن را زیاد سخت تلقی می کند. کاتلر بازاریابی را مدیریت مدیران قلمداد می کند یعنی، مدیران باید نیازهای مشتریان خود را بشناسند و بتوانند فهم کنند که چه چیزهایی رضایت مشتریان را به دنبال دارد و بعد متعلق به به فروش محصولاتشان امید داشته باشند. یعنی باید بتوانیم خوشنودی مشتری را نخست جلب کنیم.

 

بازاریابی کاتلر به صورت های ذیل قابل تعریف است:

 

در بازاریابی باید نیازها و خواسته های تامین نشده را تشخیص دهید

بازار را تعریف کرده و حجم بازار را محاسبه و اندازه گیری می کند و هوده آن را برآور خواهد کرد

کدام تقسیم از بازار نیازمند تامین است و آن را بهتر می تواند تامین کند.

علم بازاریابی در ایران

 

انواع بازاریابی در ایران

در ایران انواع بازاریابی اجرا و پیاده سازی شده است که به قرار پایین است:

 

بازاریابی تلفنی، بازاریابی اینترنتی، بازاریابی عصبی، بازاریابی شبکه ای، بازاریابی صنعتی و ... پارک بازاریابی ایران، مرکز تعلیم های بازاریابی می باشد که با به کارگیری اساتید کارآزموده تدوین شده است و تحقیقات لازم مربوط به بازاریابی را سپریدن می دهند. همانطور که در تعریف های بالا گفته شد هر سازمان و شخص باید به نیازهای مشتری خویش نگاه کند و برای آن برنامه ریزی و ایده جدیدی را گزینش کند و به همین انگیزه است که گونه ها بازاریابی در کشورها هستی دارد که بسیار گوناگون و بر حسب احتیاج افراد همان کشور تدوین می شود. که طبق گفته کاتلر مدیران باید بر حسب جلب رضایت مشتریان قصد ها را بشناسند و اقدام به سودآوری کنند. در واقع مدیران در تمامی شرکت ها می کوشند تا با تحقیقات در این پهنه خوشنودی مشتریان را به خویش جلب کنند و محصولات خود را بفروشند و در واقع یک برند سرشناس برای خویش ایجاد کنند که سودآور باشد. در واقع منظور از بازاریابی هم همین است که متخصصین با تحقیق و دربایستن کسان باید فرآورده را بفروشد و ذهن مشتریان را به خویش جلب کند و همیشه مشتری همیشگی آن برند شوند.

 

برای رسیدن به یک برند معروف و جلب دائمی مشتریان باید تحقیقات بازاریابی انجام گیرد و بنا به استراتژی بازاریابی از برنامه های بلند مدت و کوتاه مدت کاربرد شود که بتواند پروسه بازاریابی به کمال برسد که مدیران شرکت مطمئن شوند که کار آنها به قطعیت خواهد رسید در غیر اینصورت با کلی هزینه اضافی نتیجه دلخواه حاصل نگشته و فرآیندهای بعدی برای جلب خوشنودی مشتریان منتفی می شود.

 

 

 

انواع بازاریابی

در این قسمت از مقاله به بعضی از مفاهیم و گونه ها بازاریابی اشاره خواهد شد.

 

بازاریابی گازانبری

برای تبلیغات یک برند در کمپین یک کمپانی دیگر به طوری که احتیاج به صرف خرج و سرمایه گذاری ندارد.

 

بازاریابی محدود

همانطور که از اسم این بازاریابی برمی آید بازاریابی محدود است یعنی در مکان  نزدیک  به تبلیغ محصولات بپردازیم. مثلا استفاده از تکنولوژی بلوتوث یا وای فای برای ترویج محصولات به مشتریان که در نزدیکی شخص تبلیغ کننده پیمان دارند، که امروزه زیاد کاربرد می شود و حتی با به کارگیری این فناوری مبلغی به عنوان تخفیف نیز داده می شود.

 

بازاریابی کلاود یا ابری

این واژه در مخابرات و انتقال دیتا زیاد بکار اسیر می شود و در این تقدیر از تعریف یعنی بازاریابی از طریق وب می باشد، یعنی با به کارگیری شبکه های آنلاین به تبلیغ، گسترش و اشتراک گذاری در بازاریابی بهره‌گیری می شود که با گسترش این تکنولوژی بسیار جوابگو نیز است.

 

بازاریابی مشارکتی

یکی سایر از انواع بازاریابی مشارکتی است که دو شرکت با همکاری یکدیگر برای فروش محصولا و تبلیغ آن به مشتریان با یکدیگر مشارکت می کنند که یگانه نقش فرآوری فرآورده و دیگری نقش تبلیغات را برعهده می گیرد، مثلا در تولید ردیاب هوشمند سلامت دو کمپانی گوگل و Fitbit با یکدیگر مشارکت کرده و محصول را می فروشند که زیاد هم فروش احسان داشته اند و این هم روشی بسیار حیاتی در بازاریابی است.

 

بازاریابی محتوا

روشی که امروزه خیلی دیده اید و ان هم تولید درونمایه در باره محصول و برند های آن می باشد که در کانال ها و بسترهای آن منتشر می شود. و با این تبلیغات و قرار دادن اطلاعات مربوط به محصول و برند آن مشتری های مختلفی را به سمت خود جذب کرده و حتی نیاز به صرف وقت و خرج از راه های سنتی فروش و شناخت محصولات نیست.

 

بازاریابی مفهومی

عضی از افراد با رویت تبلیغات و محصولات بدست شبکه ها و کانال ها به سرعت آن را کنار می زنند و یا به تعبیری وقتی را برای آن صرف نمی کنند که فرآورده را ببینند، یگانه سایر از شیوه های مهم در بازاریابی عصر جدید، بازاریابی مفهومی است یعنی به جای تمرکز بر تبلیغ خویش محصول، تمرکز را بر روی شناسایی و تبیین یک سخیف حیات قرار دهیم. مثلا در روزهای ویژه و زمان های خاص از این گونه بازاریابی مفهومی برای تبلیغ غیر سر راست کالا و برند خویش کاربرد کنیم.

 

بازاریابی دیجیتال

قرن بیست ویکم سده دیجیتال نیز نامیده می شود یعنی به کارگیری فناوری و وسایل دیجیتال نظیر، موبایل، تبلت، کامپیوتر، بیلبوردهای دیجیتالی و ... برای اخطار مشتریان و اطلاع دادن از گونه محصول که کل این موارد نیازمند به وجود اینترنت نیز می باشد و مهمترین شیوه بازاریابی نیز هست، برای گرفتن اطلاعات اغلب در ارتباط با دیجیتال مارکتینگ می توانید نوشتار مدرن با عنوان "دیجیتال مارکتینگ دقیقا چیست؟" را نیز مطالعه کنید.

 

بازاریابی بشارتی

 

بازاریابی بشارتی

یکی دیگر از شیوه های بازاریابی که امروزه در شبکه های اجتماعی شاهد آن هستیم این گونه از بازاریابی می باشد که توانسته خویش را بالا بکشد و بدین چهره است که کمپانی مشتریان خود را افزایش می دهد و آنها نیز این محصولات را که گرفته اند آن را برای سایر مشتریان تبلیغ می کنند و سود آوری برای کمپانی به به اتفاق خواهد داشت.

 

بازاریابی پیامکی

امروزه پیامک های تبلیغاتی متنوع و بسیار زیادی بر روی گوشی ظاهر می شود که بسیاری از آنها بیهوده هستند و اغلب افراد با دید آن اصلا آن را نخواهند دید، اما اگر این پیامک تبلیغاتی نتیجه گرا باشد باعث بوجود آوردن فرصت های باورداشت نکردنی برای سوداگری خواهند شد. بازاریابی پیامکی گونه دیگری از بازاریابی است که اگر بیهوده و وقت مانع نباشد فرصت زیاد مناسبی برای جذب مشتریان خواهد بود در غیر اینصورت به سرعت به کاهش مشتری خواهد رسید، پس باید در این نوع بازاریابی دقت کافی داشته باشید و اصل مطلب را انتقال دهید چون بازاریابی پیامکی قابلیت نرمش فوقانی دارد و در برقراری ارتباطات جمعی و تکی زیاد کارآمد است.

 

برای داشتن بازاریابی پیامکی بیچارگی به پنل سامانه پیام اختصار می باشد. پنل sms یا پنل سامانه پیام اختصار به راستی همان ارسال پیامک متعدد به کسان می باشد که با دادن عدد ها به تو آن به صورت گروهی می توانید پیامک تبلیغاتی را ارسال کنید، همه این کارها از راه اینترنت انجام شده و این پنل دارای صندوق دریافت، ارسال و ... است.

 

این گونه از بازاریابی به علت هستی گوشی در دست تمام کسان در ایران بسیار رواج یافته است و هیچ محدودیتی برای کمپانی ها ایجاد نمی کند و همگی اشخاص و شرکت ها مانند: سوپر مارکت ها، خودرو سازی، میوه فروشی، بانک ها، مدارس، تاجرها و خیلی دیگر از شرکت ها بدون محدودیت می توانند یک پنل سامانه کوتاهی را گرفته و تبلیغات و بازاریابی پیامکی انجام دهند.

 

مزایای ارسال پیامک انبوه: یگانه از ویژگی های مهم در ارسال پیامک انبوه جداسازی و تفکیک مشتریان از نظر سن و کار باره نظر و حتی کدپستی، فرمانروایی و پیش عدد ها می باشد که به هر شخص بنا به محل جغرافیایی و سن آن می تاب پیامک تبلیغاتی مختص آن را داد.

نکاتی برای ارسال پیامک مطلوب: اگر می خواهید در روش بازاریابی پیامکی محصولات خویش را به مشتریان ارائه دهید باید نکاتی را رعایت کنید که شخص مورد نظر با رویت پیامک تبلیغاتی شما جذب شغل شما شود و حتی این پیامک را به دیگران برای جلب خوشنودی اطرافیانش ارائه دهد برای انجام این شغل چند مرحله را باید رعایت کنید:

مخاطب: متنی که ناچیز و مفید باشد و وانگهی پاسخگوی نیاز مشتری باشد را ارسال کنید

زمان ارسال پیامک: بر پایه نتایج بدست آمده بهترین سررسید برای ارسال پیامک ساعات اداری است که باید رعایت گردد و زیاد پاسخگو می باشد.

طول متن پیامک: اگر می خواهید تبلیغ کنید سعی کنید درازا متن پیامک شما زیاد نشود که خواننده اصلا به پیامک شما اعتنایی نمی کند، پس بهتر است درازا متن پیامک پایین 160 کاراکتر گزینش گردد و در صورت توضیحات اغلب یک لینک در زیر پیامک پیمان دهید تا شخص مورد نظر خودش با زدن آن لینک فراپیوند به سایت رجوع کند.

لینک: سعی کنید لینک سایت اصلی یا لینک کوتاهی شده آدرس مورد نظر خویش را در پیامک قرار دهید تا درازا کاراکتر لینک بیش از حتماً نباشد که ظاهر بدی داشته باشد، در ارتباط با کوتاه کردن لینک در نوشتار "کوتاه کننده لینک چیست و چگونه در پیامک متعلق به استفاده کنیم" بیشتر بخوانید

بازاریابی پیامکی چیست؟

 

بازاریابی B2B و B2C

بازاریابی بیزنس به بیزنس یا به کوتاه B2B انجام بازاریابی محصولات است، و با مشتریان فردی B2C فرق دارد.

 

تفاوتی که این دو نوع بازاریابی دارند بخاطر این است که یک مشتری با یک کمپانی در خریدشان تفاوت هستی دارد و هر یک قوانین خویش را دارند. برای خریداران تجاری، خرید فرآورده بسیار با اهمیت تر از خریداران یک نفر یا شخص می باشد، خریداران تجاری به حمایت و سرویس های بعد از فروش وابسته هستند و هزینه ای که برای خرید می کنند بسیار بالا است و می تواند برای آنها زیان به به اتفاق داشته باشد در صورتی که یک مشتری ساده می تواند با خرج محدود به محصولاتی برسد که خیلی بیچارگی اساسی وی نیست.

 

برای گرفتن اطلاعات بیشتر در بستگی با بازاریابی B2B یا صنعتی می توانید مقاله "بازاریابی صنعتی یا بازاریابی B2B چیست؟" و در پیوستگی با بازاریابی B2C یا بازاریابی مصرفی نیز می توانید مقاله "بازاریابی مصرفی یا B2C چیست و چگونه از آن بهترین بهره‌گیری را بکنیم؟" را مطالعه کنید.

 

بازاریابی الگوریتمی

اگر به دنبال بهینه سازی هستید باید از الگوریتم های محاسباتی نیرومند در پیشه بازاریابی استفاده کنید که با به کارگیری نرم افزار این شغل انجام می شود.

 

بازاریابی مقاله ای

یکی سایر از طریق بازاریابی نگارش است یعنی با نوشتن و ذکر محصولات برای کمپانی یا شخص می توانید بازاریابی مطلوبی داشته باشید.

 

بازاریابی رسانه های اجتماعی

یکی از شیوه های دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی با رسانه های اجتماعی می باشد که به اختصار SMM نامیده می شود. به انگیزه وجود شبکه های اجتماعی متنوع همچون تلگرام، اینستاگرام و ... پر رونق تر شده و در واقع بسیار سودمند است.

 

یکی دیگر از خاصیت های رسانه های اجتماعی این است که با برپایی گروه های چند نفره می توانید با یکدیگر در مورد محصول و برند صحبت کرده و تعامل داشته باشید و این خود برای جذب مشتری به صورت آنلاین بهره‌گیری می شود. و با برپایی رسانه های اجتماعی و قرار دادن درونمایه مفید و کاربردی برای جذب مشتریان بسیار کارآمد است و امروزه اکثر کمپانی ها به این نوع بازاریابی گرایش بسیار زیادی پیدا کرده اند، چرا که نتیجه آن مطلوب بوده است. آنچه در بازاریابی رسانه های اجتماعی مهم است شناخت ماهیت این شبکه ها است مثلا فیس بوک، توییتر و ... که هر کدام گونه خاصی از محتوا را برای نمایش در اپلیکیشن خود برپایی کرده اند که با شناخت آن می توانید بهترین و موثرترین شبکه را گزینش کنید.

 

بازاریابی ورزشی

این گونه از بازاریابی برای تبلیغ کالاها و تیم های ورزشی اغلب کاربرد می شود، و بیشتر عناصری که تبلیغ می شود می تواند برند نیز باشد.

 

بازاریابی خیابانی

بازاریابی در عموم و خیابان ها برای جذب مشتری و تبلیغ محصولات همانند بازاریابی تپ سی بدست کسان جوان در بازارها

 

بازاریابی تلفنی

به انگیزه افزایش شبکه های اجتماعی و پیامک تبلیغاتی امروزه این نوع از بازاریابی کم شده است و به نوعی اثربخشی خویش را ازدست داده است. برای نشانه دسته بود این شیوه باید چند کار را صحیح اجرا کنیم:

برای دریافت مشاوره رایگان با شرکت آوش تک در ارتباط باشید.

نباید در هنگام بازاریابی تلفنی یکنواخت حرف بزنیم لحن گفتگو کردن زیاد کارساز است ، اگر طرف روبرو دریافتن کند شما یکنواخت حرف می زنید اصلا به حرف شما گوش نداده و دانستن خواهد کرد صدمین تن است که با آن تماس گرفته شده است و بی دلیل شده و گوشی را قطع خواهد کرد. داشتن ایده در این گویه زیاد مهم است که چطور بتوانید مشتری را به صحبت خود جذب کنید.

زمان پسندیده برای تماس نقش حیاتی دارد، در گردآور های مدل B2B، که کمپانی به عنوان مشتری میباشد بهترین ساعت برای تماس تلفنی بر اساس تحقیقات، ساعت اداری و بین 9.30 لغایت 11.30 بامداد می باشد.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • پیوندهای روزانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 230
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 32
  • آی پی دیروز : 11
  • بازدید امروز : 45
  • باردید دیروز : 14
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 111
  • بازدید ماه : 686
  • بازدید سال : 4,830
  • بازدید کلی : 16,255